OMSCHRIJVING

De remmen zijn uiteraard een voornaam iets van een auto en essentieel voor de veiligheid. Daarom wordt bij de APK zeker hierop ook gecontroleerd. Met behulp van de remmenbank kunnen veel aspecten van de remmen gemeten worden. Zoals:

– De vertraging
– Het verschil in remkracht tussen links en rechts
– De ovaliteit (bijv. kromme remschijven)
– De teruggang van de remmen (bijv. vastzitten van remcilinders)

Tevens worden bij de grote beurt de remmen losgehaald om te inspecteren op dikte van de remvoering, de dikte van remschijven en op eventuele lekkages.

Doordat er soms hard geremd moet worden, of doordat schijven die heet zijn door water ineens sterk afkoelen is het mogelijk dat schijven kromtrekken. Die kromtrekking wordt met het begrip ovaliteit aangeduid. Als de ovaliteit niet goed is, is dat duidelijk te merken omdat de auto dan gaat trillen of dreunen bij het remmen. Ook kan dit gemeten worden door de schijf rond te draaien en dan de schijf te meten.

In dit geval moeten de remschijven vervangen worden. Wanneer de remschijven nog dik genoeg zijn is het ook mogelijk om de schijven af te draaien. Dit is meestal een goedkopere oplossing dan het vervangen van de remschijven.

Hierboven is het “droge” systeem van de remmen behandeld. De remcilinders worden door de hoofdremcilinder aangezet tot actie. De hoofdremcilinder zet druk op de remvloeistof en door de druk komen de remcilinders naar buiten. Deze remolie vergt ook enige aandacht. Wanneer remvloeistof ouder wordt, komt het kookpunt van de vloeistof lager te liggen. Tijdens het remmen wordt deze remolie heet. Wanneer de remolie dan begint te koken, is het niet meer mogelijk om het remsysteem op druk te zetten. Hetzelfde gebeurt wanneer er lucht in het remsysteem zit. Het is daarom ook belangrijk om de remvloeistof met de grote beurt te laten meten.

Wanneer het kookpunt van de remvloeistof te laag ligt of wanneer er lucht in het remsysteem zit, dan moet de remvloeistof vervangen worden. Er wordt dan druk op het remsysteem gezet. Uit het reservoir van het apparaat wordt er nieuwe remvloeistof in het remsysteem gepompt en wordt de oude remvloeistof bij de remcilinders afgetapt.

Tijdens de levensduur van de auto, moeten banden toch met enige regelmaat vervangen worden. Wanneer er niet voldoende profiel op een band aanwezig is, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Wij hebben de meest courante banden op voorraad zodat wij u meteen kunnen helpen. Tevens beschikken bij over een speciaal uitbalanceerapparaat voor sportvelgen. Met dit apparaat is het mogelijk om het lood achter de spaken van de velg te plaatsen, zodat het lood niet zichtbaar is.

© Copyright 2017 Autobedrijf Janssen, Haps gemeente Cuijk